Biznes Fakty

Odrzutowiec pasażerski „Made in Russia” – nikt go nie chce

Superjet miał być pogromcą Airbusa. Rosyjski producent zebrał zero zamówień na ten rok

Światowy rynek lotniczy wstrzymywał oddech. To miał być dla Rosji powrót w wielkim stylu. Miliardy publicznych dolarów wpompowanych w opracowanie pierwszego od czasów Zimnej Wojny odrzutowego samolotu pasażerskiego. I co? Fatalnie ocenianej przez ekspertów maszyny nie chcą kupować nawet rosyjscy prywatni przewoźnicy.

Wszystko w rodzinie

Jak dowiedział się Reuters, baza zamówień Sukhoi Civil Aircraft, spółki należącej do państwowego koncernu zbrojeniowego Rostiech, świeci pustkami. Sztandarowy rosyjski samolot – pasażerski odrzutowiec Sukhoi Superjet 100, pomyślany jako rywal dla Airbusa, Bombardiera i Embraera, związany jest tylko wieloletnią umową z państwowym przewoźnikiem Aeroflot ALTR.MM.
W ramach zawartej w 2018 roku umowy z Suchojem Aerofłot ma wziąć w leasing 100 superjetów, ale realizacja tego kontraktu idzie wyjątkowo opornie, a całe finansowanie to prowizorka. Pośrednikiem jest państwowy bank VEB.

Nic do oclenia

Samolot, który wszedł do służby w 2011 roku był pierwszym odrzutowcem pasażerskim zbudowanym w Rosji od upadku Związku Radzieckiego. Mimo że państwo wlewa w jego rozwój miliardy dolarów, ma niespokojną historię. Po tym, gdy Mexican Interjet i irlandzki CityJet wycofają te maszyny ze swoich flot, jedynym liczącym się użytkownikiem „superodrzutowca” będzie rosyjski państwowy Aerofłot. W maju zeszłego roku jedna z maszyn Aerofłotu runęła na lotnisko Moskwa-Szeremietiewo. W katastrofie zginęło 41 osób. Do wypadku przyczyniły się zerwanie łączności radiowej i awaria systemów kontrolnych maszyny. Niewielki popyt i problemy z obsługą oraz opóźnienia w zaopatrzeniu w części zamienne spowodowały, że tylko 142 te samoloty są w użyciu.

Anna Zielińska
Źródło: Reuters Moskwa/ spidersweb.pl Foto: fb Reuters

Zobacz także

Twórca “Czterdziestolatka” nie żyje. Zmarł Jerzy Gruza

Anna Zielińska

Zmarła genialna matematyczka, która obliczyła tor lotu na Księżyc w 1969 roku

Natalia Klimczak

Kto zarobi na warszawskiej uchwale krajobrazowej?

Redakcja

Skomentuj

Ta strona używa plików cookies, aby usprawnić jej działanie. Twoja prywatność jest chroniona zzgodnie z naszą Polityką Prywatności Akceptuję Czytaj więcej

Polityka Prywatności